You need a display with a pixel width of at least 1200 pixels to view this contents properly. Try to maximize your browser window, or try a desktop computer or an iPad Pro.
Husk at det er flere måter å dele inn musikkhistorien i epoker på. Dette diagrammet viser én slik måte og det finnes mange andre måter. Merk at det er uvanlig å inkludere både midtbarokken, høybarokken og senbarokken som separate stilarter. De færreste andre oversikter inkluderer midtbarokken som egen stilart, og mange slår sammen høybarokken og senbarokken.
Husk at det er flere måter å tidsavgrense hver epoke på. Tidsavgrensningen i dette diagrammet viser bare én mulig måte.
Fødsels- og dødsår for komponistene bør i utgangspunktet taes med en klype salt, unntatt i de tilfelle der datoene for meget kjente komponister er godt dokumentert, og jo lenger tilbake i tid man går, dess mere salt må man bruke. På grunn av koden til diagrammet har det ikke vært mulig å uttrykke slike ting som "født før år", "død efter år", eller "død mellom år så-og-så og år så-og-så". For å fremstille dette diagrammet kreves ett konkret fødselsår og ett konkret dødsår, og enkelte ganger har vi måttet ta hva vi anser for å være det mest sannsynlige året, selv om vi enkelte ganger har vært langt fra sikre. Poenget med dette diagrammet er å illustrere utviklingen av musikalske stilarter, ikke å presentere biografiske data.
For enkelte av de minst kjente komponistene har vi ikke overlevert mer enn svært få komposisjoner og det har i enkelte tilfelle vært en utfordring å fastsette nøyaktig stilart der vi bare har hatt én eller to komposisjoner å lytte til.
Hovedprinsippet med diagrammet er at at musikk av forskjellige komponister som oppleves å tilhøre samme stil eller samme epoke skal ha samme farve. Om man liker musikken til Georg Friedrich Händel, vil man sannsynligvis også like musikken til Johann Friedrich Fasch.
Husk at det finnes mange dårlige innspillinger av barokkmusikk og et verk som høres lite insipirerende ut på ett opptak kan bli løftet betydelig med en annen utøver.
Diagrammet ble til som et forsøk på å forklare min seks år gamle datter hva renessansen, barokken og slike epokebetegnelser betyr, efter å ha konstatert at bare å bruke epokebetegnelsene verbalt ikke sier et barn så meget, men å se på farvene mens man lar barnet lytte til musikk, kan gjøre at barnet forstår mer av disse musikalske stilartene og forskjellene og overgangen mellom dem.
The rest of this article is for subscribers only. Contact the Editor in order to subscribe.